دلایل فراوانی برای موفق شدن در مدیریت یک رستوران وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. برای نمونه میتوان به دکوراسیون یک رستوران اشاره داشت. شاید چنین تصور کنید که این دکوراسیون آن چنان تاثیری در جذب مشتری ندارد، اما در این زمینه کاملا در اشتباه هستید.
اشخاص زیادی هستند که یکی از ملاکهایشان برای انتخاب یک رستوران خوب و ورود به آن، دکوراسیون است. از این رو اگر شما نیز به فکر راهاندازی یک رستوران و یا اعمال تغییراتی در آن هستید، حتما این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید؛ چرا که در آن سعی داریم تا در مورد نکات و ایدههایی برای دکوراسیون رستوران مد نظر شما صحبت داشته باشیم.
بیشتر بخوانید : نکات طراحی کافه و سبک دکوراسیون آن
دکوراسیون شما به هر صورتی که که باشد، یک نکته بسیار مهم را نباید از یاد ببرید. آن هم این است که این دکوراسیون باید طوری چیده شود که مشتریان در آن احساس راحتی داشته باشند. در غیر این صورت، آن افراد دیگر به سراغ رستوران شما نخواهند آمد.
عده زیادی از مدیران و صاحبان رستورانها هستند که دست به طراحی دکوراسیونهای عجیب و غریب با بودجههای هنگفتی میشوند. آنها تصور میکنند که این گونه میتوانند مشتریان زیادی را جذب رستوران خود کنند. این در حالی است که مشتری در درجه اول باید راحتی را در محل کسب و کار شما تجربه نماید. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قدمهای بزرگی را برای موفق شدن در رستوران خود بر خواهید داشت.
بیشتر بخوانید : راه اندازی رستوران در شش گام
در طراحی دکوراسیون رستوران، توجه کردن به رنگ نیز میتواند یکی از اصلیترین نکات باشد. روانشناسان اعتقاد دارند که رنگ یک دکوراسیون میتواند بر روی ذهن مشتریان تاثیر به سزایی بگذارد. این رنگها حتی میتواند احساسات افراد را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.
بنابراین پیشنهاد میکنیم قبل از این که کار طراحی دکوراسیون خود را نهایی میکنید، حتما مروری بر روانشناسی رنگها داشته باشید. به همین خاطر است که در این طراحیها عموما از رنگهای قرمز یا آبی برای رستورانها استفاده میشود. برای نمونه باید گفت که رنگ قرمز باعث افزایش اشتها در افراد خواهد شد. از طرفی، رنگ آبی نیز میتواند باعث کم شدن متابولیسم در مردم باشد.
البته صرفا به این دو رنگ بسنده نکنید و به سراغ دیگر رنگهایی که برای رستورانها استفاده میشوند نیز بروید. نکته دیگری که در این جا اهمیت دارد، این است که از چند رنگ برای یک رستوران استفاده نکنید. این کار نه تنها جذابیتی برای مشتریان ندارد، بلکه شاید دلزدگی آنها را هم به دنبال داشته باشد.
در آغاز راه احداث یک رستوران، افراد زیادی چنین تصور میکنند که باید بیشترین بودجه ممکن را برای کسب و کار خود در نظر داشته باشند. عقیده آنها این است که دکوراسیون رستوران باید در گرانترین حالت خود باشد. این در حالی است که با بودجههای کمتر نیز میتوان یک رستوران پر از مشتری را به وجود آورد.
البته نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که وسایل و دکوراسیون شما باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. به هیچ عنوان به سراغ وسایلی که کیفیت بالایی ندارند، نروید؛ چرا که در طولانی مدت و حتی میان مدت شاهد خرابی آنها خواهید بود. مسلما شما به دنبال کسب و کاری هستید که سود زیادی را از آن دریافت نمایید. حال اگر خرابیهای زیادی به بار آورده شود، مطمئنا باید خساراتی را هم پرداخت کنید.
با وجود این که شما برای طراحی دکوراسیون رستوران خود نسبتا آزاد هستید، اما باید توجه داشته باشید که به نیازهای مشتریان نیز به اندازه کافی اهمیت دهید. در صورتی که شما نسبت به استفاده از وسایل مدرن و عجیب و غریب اقدام نمایید، مسلما مشتریان نیز نمیتوانند اعتماد چندانی به شما داشته باشند. به علاوه این که آنها اشتهای زیادی برای ورود به رستوران شما و استفاده از غذاهای آن را نخواهند داشت.
شما برای طراحی دکوراسیون باید دقت داشته باشید که جامعه هدف شما چه کسی است. در صورتی که افراد جوان این جامعه را تشکیل میدهد، نیاز است که از وسایل مدرنتری بهره مند شوید. در غیر این صورت، میتوانید رستوران خود را به سمت کلاسیکتر شدن پیش ببرید. حال اگر جامعه هدف گستردهای میخواهید و در نظر دارید که ترکیبی از همه آنها باشد، میتوانید مجموعه آنها را به صورت منطقی در رستورانتان استفاده نمایید.
به صورت کلی، رستورانها را از نظر طراحی و نوع غذاهایی که در آنها وجود دارد، میتوان به سه نوع کلاسیک، سنتی و مدرن تقسیم کرد. مسلما هر یک از این رستورانها، جامعه هدف خاص خود را دارند و افراد گوناگونی به آنها سر میزنند.
اشخاص زیادی نورپردازی را در طراحی رستوران خود به دست فراموش میسپارند. رستوران آنها شاید در بیشتر مواقع تاریک و عجیب به نظر برسد و این گونه است که باز هم مردم به آن اعتمادی نخواهند داشت. بنابراین توجه داشته باشید که یک رستوران باید از نور خوبی برخوردار باشد. نورپردازی ایدهآل نه تنها بر روی مبلمان، میز و صندلیهای شما اثر دارد، بلکه فضای کلی رستوران شما را هم زیباتر خواهد کرد. این نورپردازی بیشتر در شب خاصیت خود را نشان خواهد داد.
بدیهی است که هر فردی در این دنیا، خواستهای دارد. در این بین، افراد زیادی هم هستند که میخواهند نسبت به راهاندازی رستوران خوب برای خود اقدام نمایند. آنها یا میخواهند با دیگران در این امر شریک باشند، و یا این که به تنهایی آن را انجام دهند. حال شاید شما نیز جزو این دسته از افراد باشید و اهداف بزرگی را در سر بپرورانید.
به منظور راهاندازی رستوران خوب باید تمهیدات گوناگونی را در نظر داشته باشید و بودجه شما نیز به اندازه کافی باشد. البته این بدان معنا نیست که باید هزینههای هنگفتی را برای آن پرداخت نمایید. مسلما زمانی که در ابتدای راه خود باشید، میتوانید با بودجههای پایینتر به نسبت بسیاری از رقبا هم کارتان را آغاز کرده و رفته رفته پیشرفت را مشاهده نمایید.
مطمئنا نمیتوان هزینههای دقیقی را برای راه اندازی یک رستوران عنوان کرد. نخست باید توجه داشته باشید که تورم و افزایش قیمت میتواند تاثیر به سزایی در این امر داشته باشد. همچنین این که عوامل مختلفی در این خصوص وجود دارد که شما به وسیله آنها میتوانید هزینههای رستوران خود را تخمین بزنید.
حال به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم تا در مورد این هزینهها و عوامل موثر بر آنها با هم صحبت داشته باشیم. بنابراین اگر رویای راه اندازی یک رستوران را در سر دارید، تا انتها همراه ما باشید.
بیشتر بخوانید : چگونه کافی شاپ راه اندازی کنیم؟
مورد اولی که قطعا مهمترین عامل برای تعیین هزینههای راهاندازی رستوران است. مکان آن خواهد بود.
در خود شهرهایی مانند تهران نیز محله اهمیت فراوانی دارد. چنان چه این رستوران را در محله بالانشین انتخاب کنید، به بودجه بسیار زیادی نیاز خواهید داشت. همچنین برای طراحی دکوراسیون و موارد مختلف آن نیز باید هزینههای بیشتری را پرداخت نمایید.
البته در این خصوص، باید به نکات دیگری هم توجه نشان دهید. برای مثال میتوان به متراژ آن مکان اشاره داشت که با قیمتش رابطه مستقیم خواهد داشت. این که شما آن رستوران را برای خرید یا اجاره میخواهید نیز در قیمت نهایی آن تاثیر گذار خواهد بود. اگر بودجه زیادی ندارید و ابتدای راه خود را سپری میکنید، میتوانید چنین فضایی را برای خود اجاره کرده و در دراز مدت نسبت به خرید آن یا جای دیگری اقدام نمایید.
یک رستوران صرفا به فضای اصلی آن مربوط نمیشود و جزییات دیگری را هم در خود دارد. از این موارد باید به انبار، آشپزخانه، محل استراحت برای پرسنل و گزینههای مشابه اشاره داشت که در زمان خرید باید آنها را هم در نظر بگیرید.
شاید در ابتدای راه خود به پرسنل زیادی برای این که برایتان کار کنند، نیاز نداشته باشید. اما با ادامه راه و بیشتر شدن مشتریان، قطعا این نیاز را احساس خواهید کرد. حال شما باید در انتهای ماه، حقوق هر یک از این پرسنل را هم پرداخت کنید تا رضایتشان جلب گردد.
این حقوقها شاید یکسان هم نباشد و به سمتی که هر یک از آنها دارند، بستگی داشته باشد. ضمنا شما میتوانید با توجه به کارهای اضافیای که آنها انجام میدهند، نسبت به پرداخت پاداشهایی نیز اقدام نمایید. در کل از همان روزهای اول نیز میتوانید چنین اهداف و برنامههایی را برای خود بچینید.
آشپزخانه یک رستوران را شاید بتوان مهمترین بخش آن به شمار آورد؛ چرا که اتفاقات مهمی در آن رخ میدهد. اگر این اتفاقات به خوبی سپری شوند، بی شک منتج به کیفیت بالای غذاها میشود و مردم نیز از کارتان رضایت خواهند داشت. در همین راستا، از همان روزهای نخست باید تجهیزاتی حرفهای و با کیفیتی بالا را خریداری نمایید.
بیشتر بخوانید : انواع تجهیزات رستوران
انجام این کار باعث میشود که تجهیزات آشپزخانه شما در دراز مدت برایتان باقی بماند و خرابیای در این زمینه دیده نشود. شاید مجبور باشید تا بودجه زیادی را برای آن در نظر بگیرید، اما قطعا ارزشش را در ادامه خواهد داشت. البته خرید این تجهیزات نیز به مواردی بستگی دارد. نخست باید به میزان مشتریهای شما اشاره داشت. با ادامه فعالیتها و چنان چه مشتریان بیشتری را جذب کنید، باید پول بیشتری را هم برای خرید این تجهیزات پرداخت نمایید.
تنوع غذا نیز به نوبه خود در خرید تجهیزات رستورانی اهمیت دارد. برخی از رستورانها هستند که صرفا چند غذا را در منوی خود دارند. بدیهی است که این رستورانها، کیفیت را به کمیت ترجیح دادهاند. پس شاید نیاز باشد که تجهیزات کمتری در آشپزخانه آنها استفاده شود. حال اگر منوی رستوران شما، غذاهای زیادی را در خود داشته باشد، باید پول بیشتری را هم برای خرید تجهیزات آن بدهید.
زمانی که شما آن مکان را برای راهاندازی رستوران خود میخرید، شاید محیط آن کاملا برای ارائه خدمات به مشتریان ایدهآل نباشد. از این رو، باید تمهیداتی در نظر گرفته شود و رنگ یا دکوراسیون آن را با تغییراتی همراه کنید. امروزه طراحی دکوراسیون با برخی از هزینههای بالا همراه است که البته نیازی هم به دکوراسیونهای گران قیمت نخواهد بود.
بیشتر بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی رستوران
شک نکنید که اگر دکوراسیون خوبی را برای رستوران خود در نظر داشته باشید، مشتریان زیادی هم جذب کارتان خواهند شد. هزینه دکوراسیون رستوران به نسبت دیگر هزینهها شاید کمتر باشد؛ چرا که تنها یک بار نسبت به انجام آن اقدام خواهید کرد. ما تا به حال در این مقاله در این زمینه صحبت داشتهایم که مقاله مربوط به آن را میتوانید مطالعه نمایید.
https://sepand.biz/launching-restaurant/
دلایل فراوانی برای موفق شدن در مدیریت یک رستوران وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. برای نمونه میتوان به دکوراسیون یک رستوران اشاره داشت. شاید چنین تصور کنید که این دکوراسیون آن چنان تاثیری در جذب مشتری ندارد، اما در این زمینه کاملا در اشتباه هستید.
اشخاص زیادی هستند که یکی از ملاکهایشان برای انتخاب یک رستوران خوب و ورود به آن، دکوراسیون است. از این رو اگر شما نیز به فکر راهاندازی یک رستوران و یا اعمال تغییراتی در آن هستید، حتما این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید؛ چرا که در آن سعی داریم تا در مورد نکات و ایدههایی برای دکوراسیون رستوران مد نظر شما صحبت داشته باشیم.
بیشتر بخوانید : نکات طراحی کافه و سبک دکوراسیون آن
دکوراسیون شما به هر صورتی که که باشد، یک نکته بسیار مهم را نباید از یاد ببرید. آن هم این است که این دکوراسیون باید طوری چیده شود که مشتریان در آن احساس راحتی داشته باشند. در غیر این صورت، آن افراد دیگر به سراغ رستوران شما نخواهند آمد.
عده زیادی از مدیران و صاحبان رستورانها هستند که دست به طراحی دکوراسیونهای عجیب و غریب با بودجههای هنگفتی میشوند. آنها تصور میکنند که این گونه میتوانند مشتریان زیادی را جذب رستوران خود کنند. این در حالی است که مشتری در درجه اول باید راحتی را در محل کسب و کار شما تجربه نماید. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قدمهای بزرگی را برای موفق شدن در رستوران خود بر خواهید داشت.
بیشتر بخوانید : راه اندازی رستوران در شش گام
در طراحی دکوراسیون رستوران، توجه کردن به رنگ نیز میتواند یکی از اصلیترین نکات باشد. روانشناسان اعتقاد دارند که رنگ یک دکوراسیون میتواند بر روی ذهن مشتریان تاثیر به سزایی بگذارد. این رنگها حتی میتواند احساسات افراد را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.
بنابراین پیشنهاد میکنیم قبل از این که کار طراحی دکوراسیون خود را نهایی میکنید، حتما مروری بر روانشناسی رنگها داشته باشید. به همین خاطر است که در این طراحیها عموما از رنگهای قرمز یا آبی برای رستورانها استفاده میشود. برای نمونه باید گفت که رنگ قرمز باعث افزایش اشتها در افراد خواهد شد. از طرفی، رنگ آبی نیز میتواند باعث کم شدن متابولیسم در مردم باشد.
البته صرفا به این دو رنگ بسنده نکنید و به سراغ دیگر رنگهایی که برای رستورانها استفاده میشوند نیز بروید. نکته دیگری که در این جا اهمیت دارد، این است که از چند رنگ برای یک رستوران استفاده نکنید. این کار نه تنها جذابیتی برای مشتریان ندارد، بلکه شاید دلزدگی آنها را هم به دنبال داشته باشد.
در آغاز راه احداث یک رستوران، افراد زیادی چنین تصور میکنند که باید بیشترین بودجه ممکن را برای کسب و کار خود در نظر داشته باشند. عقیده آنها این است که دکوراسیون رستوران باید در گرانترین حالت خود باشد. این در حالی است که با بودجههای کمتر نیز میتوان یک رستوران پر از مشتری را به وجود آورد.
البته نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که وسایل و دکوراسیون شما باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. به هیچ عنوان به سراغ وسایلی که کیفیت بالایی ندارند، نروید؛ چرا که در طولانی مدت و حتی میان مدت شاهد خرابی آنها خواهید بود. مسلما شما به دنبال کسب و کاری هستید که سود زیادی را از آن دریافت نمایید. حال اگر خرابیهای زیادی به بار آورده شود، مطمئنا باید خساراتی را هم پرداخت کنید.
با وجود این که شما برای طراحی دکوراسیون رستوران خود نسبتا آزاد هستید، اما باید توجه داشته باشید که به نیازهای مشتریان نیز به اندازه کافی اهمیت دهید. در صورتی که شما نسبت به استفاده از وسایل مدرن و عجیب و غریب اقدام نمایید، مسلما مشتریان نیز نمیتوانند اعتماد چندانی به شما داشته باشند. به علاوه این که آنها اشتهای زیادی برای ورود به رستوران شما و استفاده از غذاهای آن را نخواهند داشت.
شما برای طراحی دکوراسیون باید دقت داشته باشید که جامعه هدف شما چه کسی است. در صورتی که افراد جوان این جامعه را تشکیل میدهد، نیاز است که از وسایل مدرنتری بهره مند شوید. در غیر این صورت، میتوانید رستوران خود را به سمت کلاسیکتر شدن پیش ببرید. حال اگر جامعه هدف گستردهای میخواهید و در نظر دارید که ترکیبی از همه آنها باشد، میتوانید مجموعه آنها را به صورت منطقی در رستورانتان استفاده نمایید.
به صورت کلی، رستورانها را از نظر طراحی و نوع غذاهایی که در آنها وجود دارد، میتوان به سه نوع کلاسیک، سنتی و مدرن تقسیم کرد. مسلما هر یک از این رستورانها، جامعه هدف خاص خود را دارند و افراد گوناگونی به آنها سر میزنند.
اشخاص زیادی نورپردازی را در طراحی رستوران خود به دست فراموش میسپارند. رستوران آنها شاید در بیشتر مواقع تاریک و عجیب به نظر برسد و این گونه است که باز هم مردم به آن اعتمادی نخواهند داشت. بنابراین توجه داشته باشید که یک رستوران باید از نور خوبی برخوردار باشد. نورپردازی ایدهآل نه تنها بر روی مبلمان، میز و صندلیهای شما اثر دارد، بلکه فضای کلی رستوران شما را هم زیباتر خواهد کرد. این نورپردازی بیشتر در شب خاصیت خود را نشان خواهد داد.
صفرتا صد راهاندازی کافیشاپ
بعد از گذراندن یک روز کسلکننده وقتی از سرکار به منزل میروید، در طی مسیر از کنار یک کافه عبور میکنید. فضای آرام و دنج که در آنیک موسیقی لذتبخش به گوش میرسد، در کنار نوشیدن یک قهوه میتواند تمام خستگیها آن روز را از شما دور کند. کافیشاپ از مکانهایی است که امروزه موردتوجه نسل جوان قرار میگیرد. جوانان تمایل دارند، اغلب قرار ملاقات خود را با دوستان در این مکان برنامهریزی کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با آموزش صفرتا صد راهاندازی کافیشاپ آشنا کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید : مراحل اصلی راه اندازی کافی شاپ
چرا راهاندازی کافیشاپ؟
کافیشاپ یکی از مشاغل پرفروش و سودآور در دنیای امروزه بوده که طرفداران زیادی به خود جذب کرده است. اما قبل از راهاندازی آن سوالات زیادی ذهن شما را به خود مشغول میکند. چطور شروع به کار کنید؟ چه مکانی برای راهاندازی مناسب است؟ چقدر سرمایه لازم دارید؟ و هزاران سوال دیگری که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند. کافیشاپ نیز مانند هر شغل دیگری، برای راهاندازی مسیر پرفرازونشیبی پیش روی دارد. اما شما به شروع یک کار هیجانانگیز اقدام کردهاید، که علاوه بر سوددهی کاری، رمانتیک و پر از خلاقیت است.
ویژگی مکان مناسب برای کافیشاپ
هزینه لازم برای راهاندازی کافیشاپ
برای مدیریت هزینهها در شروع کار، باید سعی کنید که مخارج غیرضروری را حذف کنید. شما برای راهاندازی کافیشاپ به یکسری تجهیزات ضروری و اولیه نیاز دارید که بدون آنها راهاندازی کافیشاپ عملی نیست. علاوه بر این مورد باید بخشی از سرمایه خود را به دکوراسیون کافه اختصاص دهید. بهتر است فضای کافه به شکلی باشد که باب میل افراد باسلیقههای مختلف قرار گیرد.
همچنین شما باید هزینهای نیز برای استخدام پرسنل نیز در نظر بگیرید. باید از اشخاصی با مهارتهای لازم برای بخشهای مختلف کافیشاپ مانند آشپز، مهماندار، حسابدار و... دعوت به کار کنید. برای پیشرفت در هر زمینهای به تبلیغات و بازاریابی نیاز دارید، راهاندازی کافیشاپ نیز به تبلیغ برای معرفی به مشتریان نیازمند است. تبلیغات درست و مناسب باعث میشود در ابتدای کار از رقیبان خود پیشی بگیرید.
بیشتر بخوانید : آموزش راهاندازی کافیشاپ
تجهیزات لازم برای راهاندازی کافیشاپ
وسایلی که شما خریداری میکنید، به منوی پیشنهادی شما برای مشتری بستگی دارد. برای داشتن هر نوشیدنی و خوردنی در منوی کافیشاپ به یک دستگاه خاص برای آماده کردن آن نیاز دارید. علاوه بر دستگاهها میز و صندلیهای شیکی برای پذیرایی از مشتریهای خود باید آماده کنید. شما میخواهید افراد زیادی را به سمت کافه خود جذب کنید؛ بنابراین باید متناسب با فضا برای مشتریان صندلی قرار دهید. در ادامه بخشی از تجهیزات ضروری برای راهاندازی کافه را برای شما ذکر خواهیم کرد.
درصد زیادی از افراد که به کافه مراجعه میکند، برای نوشیدن یک فنجان قهوه است. قهوه سازها در قیمتهای مختلفی در بازار وجود دارد. برای انتخاب قهوه ساز اولین نکتهای که در نظر میگیرید،کیفیت آن است و مرحله بعد متناسب با تعداد مشتریها باید سایز قهوه ساز را انتخاب کنید.
دستگاه اسپرسو ساز یکی از ضروریترین ابزارهایی است که باید در هر کافهای وجود داشته باشد. این دستگاهها در انواع مختلفی وجود دارد که شما بهتر است، متناسب با هزینه خود یکی از آن را انتخاب کنید.
برای آماده کردن یک فنجان قهوه خوش عطر با طعم دلپذیر، یک دستگاه آسیاب قهوه لازم دارید. در انتخاب این دستگاه به دو نکته دقت کنید، یکی سرعت و دیگری کیفیت آسیاب قهوه است.
برای نگهداری از برخی مواد لبنی، وجود یک یخچال در کافیشاپ ضروری است. برای انتخاب سایز یخچال بهتر است به نسبت مواد اولیهای که روزانه تهیه میکنید، یخچال مناسبی را خریداری کنید.
ظروف پذیرایی از وسایلی است که قطعا در کافه به تعداد زیادی نیاز پیدا دارید. از این ظروف میتوان به فنجان، دستمالکاغذی، لیوان، بشقاب و... اشاره کرد. برای صرفهجویی در خرید ظروف پذیرایی بهتر است، متناسب با صندلیها و تعداد افرادی که در روز از آنها پذیرایی میکنید این وسایل را آماده کنید.
اگر در منوی خود ساندویچ نیز جز پیشنهادهای شما به مشتریان است، پس قطعا به یک تستر مناسب برای آماده کردن ساندویچهای گرم احتیاج دارید.
این دستگاه بهنام بلندر نیز شناخته میشود. استفاده از مخلوطکن برای تهیه انواع نوشیدنیها،شیکها، اسموتیها، دسرها و... لازم است.
این سیستم یکی از تجهیزات ضروری است که در ابتدای راهاندازی کافیشاپ به آن نیاز پیدا خواهید کرد. از این سیستم برای ثبت سفارش، پیگیری سفارش، صورتحساب، موجودی و... استفاده میشود.
منوی موفق برای کافیشاپ
برای داشتن یک منوی خوب و موفق، لازم نیست از انواع مختلف نوشیدنیها، دسرها و... استفاده کنید. مهمتر از تنوع مواد خوراکی کیفیت آن است؛ بنابراین شما برای موفقیت در شغل خود یک منوی با خوراکیهای باکیفیت آماده کنید. همچنین بهتر است مطابق با سفارشها و پیشنهادات مشتریها، مواد خوراکی و نوشیدنی به منوی پیشنهادی خود اضافه کنید؛ اینگونه مشتریهای بیشتری نیز جذب خواهید کرد.
تبلیغات در راهاندازی کافیشاپ
برای راهاندازی و موفق شدن در هر شغلی تبلیغات برای آن، ضروریترین بخش است. شما با تبلیغات میتوانید کافه و نوشیدنیهای خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید. برای تبلیغات از آماده کردن تصاویر جذاب از نوشیدنیهای خاص خود غافل نشوید. بهتر است نوشیدنی و مواد خوراکی که باعث تمایز کافه شما نسبت به سایر رقبا میشود، استفاده کنید. میتوانید از روشهای مختلفی برای تبلیغ کافیشاپ خود مانند آماده کردن تراکت،تبلیغات در فضای مجازی و... بهره ببرید.
کلام آخر
راهاندازی کافیشاپ یکی از مشاغل جذاب است که سوددهی مناسبی نیز دارد. اما مانند هر شغل دیگری برای موفقیت در آن باید مسیرهای خاصی را طی کرد و فوتوفنهایی را آموخت. یکی از مهمترین علمهایی که در هنگام تاسیس کافیشاپ باید تا حدودی به آن آشنا بود، شناخت انواع مختلف قهوه است. اولین قدم راهاندازی کافیشاپ است، مراحل دیگری نیز وجود دارد که مهمترین آن جذب مشتری جدید و تبدیل آن به مشتری دائمی است. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهاندازی کافیشاپ از صفرتا صد آشنا کنیم، امیدواریم با خواندن آن اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.
یکی از مهمترین ارکان و الزاماتی که ما باید برای یک کافه به همراه داشته باشیم، منو است. منوها میتوانند بهترین راهنمای ممکن برای مشتریان باشند. بنابراین حداکثر اطلاعات لازم باید در آنها درج شود تا مشکلی از این بابت رخ ندهد. مشتری هنگامی که وارد کافه شما میشود، نیاز دارد تا منو را به خوبی بررسی کرده و سپس سفارش خود را به شما اعلام نماید. هر دسر، نوشیدنی یا غذایی که در کافه خود دارید را به او اعلام کنید و در نهایت بتوانید بهترین خدمت را به مشتری ارائه نمایید. در غیر این صورت، مشتری از شما دلسرد و دیگر به سراغ کافه شما نخواهد آمد. همین موضوع به ظاهر کوچک، میتواند تبعات زیادی را برایتان به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید : طراحی منو
از این رو، در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم یک منوی خوب برای یک کافه باید دارای چه ویژگیهایی باشد. نکات نسبتا زیادی را باید در طراحی یک منوی خوب رعایت کرد که البته اکثر آنها ساده هستند و در کمترین زمان ممکن میتوانید آنها را در دستور کار قرار دهید. پس در صورتی که شما هم یک کافه دارید و به دنبال بهتر کردن روند آن هستید، این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.
در طراحی منوی خود از تمها و طراحیهای عجیب و غریب استفاده نکنید. افراد زیادی این طور تصور میکنند که طراحیهای بیش از اندازه در منو سبب جلب توجه مشتریان میشود؛ در صورتی که هرگز این طور نیست. منوی شما باید ساده اما جذاب باشد و اطلاعات لازم را بتوان در آن مشاهده نمود.
بیشتر بخوانید : انواع منو رستوران چیست؟
نکته دیگر در ساخت یک منوی خوب برای کافه این است که از رنگهای آرامش بخش برای پس زمینه آن استفاده کنید. یک یا نهایتا دو رنگ برای پس زمینه آن میتواند کافی باشد و از رنگارنگ کردن آن جدا خودداری نمایید. به این دلیل که کافه فضایی آرامشبخش را برای مردم تداعی میکند، این رنگ نیز باید به نوبه خود، چنین حس آرامشی را به مردم بدهد.
افراد زیادی هستند که برای منوی کافه خود، طبقهبندی خوراکیها را فراموش میکنند و یا در کل اعتقادی به آن ندارند. چنین کاری باعث میشود که مشتری در پیدا کردن خوراکی مورد نظر خود سردرگم شود و در نهایت احساس رضایت زیادی نداشته باشد. مشتریان معمولا به دنبال این هستند که سفارش خود را در سریعترین زمان ممکن روی میزشان ببینند.
بنابراین فراموش نکنید که باید نسبت به طبقهبندی کردن هر یک از این خوراکیها اقدام نمایید. در هر یک از کافهها، خوراکیهای گوناگونی نظیر نوشیدنیهای سرد، نوشیدنیهای گرم، دسرها، ساندویچها و موارد دیگر موجود هستند که هر کدام از آنها باید در قسمتهای مختلفی درج شود تا ایرادی از این بابت به چشم نخورد.
بدیهی است که برخی از خوراکیها و نوشیدنیها ممکن است به چشم مشتریان آشنا نباشد. شاید هم مشتریان در گذشته نام آنها را شنیدهاند، اما با ظاهر آن سر و کاری نداشتهاند. این بدان معنا است که شما باید مواد استفاده شده در برخی از خوراکیهای شناخته نشده خود را وارد منو کنید. در این زمینه، قادر هستید تا این مواد را در پرانتز و رو به روز نام آن خوراکی درج کنید.
مطالعات نشان داده است که اگر بتوانید تصویری را در کنار نام هر یک از خوراکیها درج نمایید، تاثیر بیشتری بر ذهن مشتریان خواهد گذاشت. تنها کافی است که تصویری هر چند کوچک را در کنار نام خوراکیها یا نوشیدنیها قرار دهید تا تمایل مشتریان برای سفارش آن محصول بیشتر شود. ضمن این که اگر مشتری با ظاهر آن خوراکی آشنایی نداشته باشد، به این طریق میتواند آشنایی لازم را پیدا کند.
ضمن این که درج برخی دیگر از اطلاعات در منوی کافه خوب مانند این که آن غذا و حجم آن برای یک نفر مناسب است یا دو نفر نیز به نوبه خود الزامی خواهد بود. اگر چنین کاری انجام ندهید، مشتریان ممکن است خرجهای اضافی کنند. برای نمونه یک مشتری شاید با غذایی دو نفره مواجه شود و از این که شما چنین اطلاعی را در اختیارش قرار ندادهاید، دلسرد شود. البته اطلاعات دیگری نیز میتواند در این خصوص مناسب باشد؛ مانند این که حجم برخی از خوراکیها به چه اندازه است.
وقتی که مشتری وارد کافه شما میشود، این یعنی به شما و کارتان اعتماد کرده است و اگر بتوانید خدمات خوبی را به وی ارائه دهید، باز هم شانس آمدن به محل کار شما را خواهد داشت. در همین راستا، یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که دقیقا مطابق با منوی کافه عمل کنید و چیزی را کم و کسر باقی نگذارید.
برای نمونه باید گفت که کیفیت، کمیت، شیوه پخت، ظاهر خوراکیها و نوشیدنیها و هر چیز دیگری باید مانند چیزی باشد که وعدهاش را در منو دادهاید. زمانی که مشتریان ببینند که شما تا این حد پایبند به کارتان هستید و از هیچ تلاشی برای خدمت رسانی به مشتریان دریغ نمیکنید، بی شک رضایت فراوانی را از عملکرد شما خواهد داشت. با رعایت همین نکته ساده میتوانید مشتریان بسیار بیشتری را در کافه خود داشته باشید و لذت ببرید.